Zo werk je goed samen

Jacqueline is niet blij. Verre van zelfs. Er is weer gedoe met haar partners, vooral met Bart. Gedoe over geld, omdat een nieuw en duur kopieerapparaat nodig is. En gedoe over zaken: Bart heeft een cliënt van haar afgepakt.

‘Dat doe je toch niet!’, zegt ze verontwaardigd, als ze mijn kamer binnenkomt. Ook over andere dingen windt ze zich op. Als ze is uitgeraasd, vraag ik of ze er met haar partners over heeft gesproken, of ze haar ergernissen heeft gedeeld. ‘Nee’, roept ze, ‘want ze weten donders goed dat het zo niet kan!’

Nee, dat weten ze niet. Als zij het niet zegt, kunnen ze het niet weten.

Dat gaat vaak mis in de samenwerking

Precies op dat punt gaat het vaak mis in de samenwerking. Dat heeft een aantal redenen. Ten eerste gaan we er van uit dat onze zienswijze normaal en verstandig is. De ander zou het dus ook zo moeten zien. Ten tweede geloven we soms dat, als je ergens intensief mee bezig bent, de ander dat opvangt, het weet. Maar ook dat is niet zo. De psychologie heeft daar een mooi woord voor: projectie.

Op zulke momenten vergeten we dat anderen onze gedachten niet kunnen lezen. Bovendien gaan wij eraan voorbij dat mensen sterk verschillen van elkaar, ook als dat op het eerste gezicht niet zo lijkt. Er is veel variatie qua persoonlijkheid (ben je introvert of extravert? Ben je van de details of van de grote lijnen?), je achtergrond (stad of platteland? Hoog- of laagopgeleide omgeving? Noorden of zuiden?), je ideeën over de invulling van je werk, je manier van werken en nog veel meer.

Zo los je het op

Niets is vanzelfsprekend. Als je goed wil samenwerken, moet je daarom open praten over elkaars verwachtingen, uitgangspunten, ergernissen en behoeftes. Als je dat niet doet, ontstaan onnodig problemen of zelfs conflicten.

Jacqueline ging uiteindelijk het gesprek met haar partners aan. Ze maakte gebruik van een simpele gesprekstechniek: aan het begin van de bespreking mag iedereen beurtelings uitgebreid zijn of haar hart luchten, alles zeggen wat hij of zij vindt. De anderen mogen daarop níet reageren, totdat iedereen alles gezegd heeft. Pas daarna praat je verder. Zo voorkom je welles-nietes discussies over details, die afleiden van de hoofdzaken.

Toen in Jacquelines kantoor alles op tafel lag, werd evident dat dezelfde feiten anders waargenomen en geïnterpreteerd werden. Jacqueline ontdekte dat het Bart ook niet lekker zat dat hij een cliënt van haar had afgepakt. Het was gebeurd na een conflict over het kopieerapparaat.

Bart had Jacqueline als erg bazig ervaren, omdat zij zijn alternatieve voorstellen meteen van tafel veegde. Dat gebeurde wel vaker en irriteerde hem enorm. Toen dat eenmaal uitgesproken was, werd een oplossing mogelijk. Bart bood zijn excuses aan en Jacqueline beloofde om beter naar Bart te luisteren. Het was de eerste stap naar meer vertrouwen en een goed functionerende samenwerking.

Wat als dit niet voldoende helpt?

Soms zijn meningsverschillen of zelfs conflicten te ver gevorderd en niet meer op te lossen met alleen een goed gesprek. Of je hebt er meer last van dan misschien nodig is. Dan is het zaak om te onderzoeken wat er aan de hand en wat wel kan helpen.

Wil je hierover in gesprek om te kijken of en hoe ik je hierin kan helpen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek. Ik luister graag naar jouw verhaal.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *