Te druk? Dit zijn mijn beste tips

Te drukLaatst kwam advocaat Peter, de wanhoop nabij, bij mij. Hij sliep al maanden slecht en had bijna elke dag wel ruzie met een van zijn collega’s of met zijn vrouw. Hij had het te druk, was altijd moe, kon niet meer scherp denken en piekerde de hele dag door over allerlei details (en ’s avonds, en ’s nachts…). Hij werd gek van zichzelf, en zijn omgeving werd gek van hem. Hij wist niet meer wat hij kon doen, want aan de drukte ging niets veranderen, vond hij.

Het was meteen duidelijk: Peter maakt dezelfde denkfout als zo vele van mijn klanten: ook hij denkt dat drukte veroorzaakt wordt door de hoeveelheid werk, en dat je daar weinig aan kunt doen behalve heel hard werken.

Peters ontdekking

Niets is minder waar, zoals Peter tijdens ons eerste gesprek ontdekte. Al heel snel begon zijn situatie te verbeteren, en na een aantal weken had hij het gevoel dat hij weer veel meer rust en controle had. Daardoor had hij veel minder ruzie, werkte hij veel scherper en efficiënter en verbeterde de relatie met zijn vrouw. Gaandeweg besefte hij hoeveel invloed hij zelf op de situatie had, en leerde hij om weer zelf regie te nemen.

Wil ook jij net zoals Peter uitstappen uit de vicieuze cirkel van piekeren, slecht slapen, geïrriteerd zijn en geen plezier meer hebben in je werk? Wil je weten hoe je ondanks grote drukte lekker en ontspannen kunt werken?

Lees dan verder, ik geef je een paar van mijn beste tips. Aan het einde van het artikel stel ik je bovendien iets voor dat heel interessant kan zijn voor je.

Het paradox van drukte

Er waren allerlei redenen waarom het zo slecht ging met Peter. In eerste instantie had hij het vooral ontzettend druk, en dat, zo leek het, brak hem op.

Een van de grote problemen lag in het feit dat hij niet meer kon loslaten. Hij had het gevoel dat hij alleen maar moest werken, en dat hij elke vrije minuut moest benutten.

Inmiddels weet hij dat dat averechts werkt. Dat is het paradox van drukte.

Deze 7 tips hielpen hem enorm.

De 7 makkelijkste en beste oplossingen

  1. Werk samen met je team. Ga werk delen en delegeren. Echt delegeren.
  2. Kijk naar je eigen rol: voel je je te verantwoordelijk? Doe daar meteen iets aan, want dat gaat je blijvend parten spelen.
  3. Focus! Stop nu met multitasking! Want het kost je zeeën van tijd en het levert helemaal niets op.
  4.  Zeg vaker nee. Simpel, maar doeltreffend.
  5. Maak vaker een korte pauze. Je gaat er efficiënter van werken.
  6. Ga vroeger naar bed. Je wordt er krachtiger en mentaal stabieler door.
  7. Ga meer leuke dingen doen. Je krijgt er energie van die je heel goed kunt gebruiken.

Sommige van deze oplossingen zijn heel simpel. Te simpel? Dat niet – er is maar één reden waarom ik ze noem. Ze werken namelijk. Het is soms verbijsterend om te zien hoeveel mijn cliënten, mensen zoals Peter, bereiken door deze deels heel eenvoudige oplossingen toe te passen.

En hoe zit het met jou?

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijke oplossingen. Wil jij zelf jouw situatie aan mij voorleggen en sparren over de voor jou juiste strategieën?

Dan heb ik iets voor je: Ik geef volgende week gratis 2 strategiegesprekken weg (ter waarde van 147 €). Daarin gaan we dieper in op jouw probleem, en ik ga je een aantal strategieën aanreiken die jou helpen bij jouw specifiek probleem.

Meedoen?

Stuur me tot en met zondag 4 september een email, waarin je kort beschrijft wat je situatie is en wat je wil oplossen. Geef ook een cijfer hoe belangrijk het is voor je om dit aan te pakken (1: niet belangrijk, 10: zeer belangrijk).

Ik laat je in de week erop weten of je geselecteerd bent voor een gesprek.

Ik hoor graag van je!

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *