Heb je er geen zin in?

Als je hebt afgesproken met een vriend, maar je hebt geen zin: ga je dan? Als je aan het solliciteren bent, maar je hebt er geen zin meer in, zet je dan door? Als je met je medewerkers het gesprek aan moet gaan, maar je hebt geen zin, doe je het dan toch? Dat zijn vragen die ik de laatste tijd vaker hoor. Hoe bepaal je wanneer je doorzet en wanneer niet?

Dit is ook relevant in mijn praktijk. Mij valt namelijk op dat al mijn cliënten vooruit gaan, maar dat het verschil tussen mensen groot is. Sommige mensen ondergaan een diepe transformatie, terwijl er bij anderen alleen links en rechts wat verschuift. Soms hoeft er natuurlijk ook niet zo veel te gebeuren. Maar een belangrijk verschil ligt volgens mij ook in de mate waarin je doorzet ook als je geen zin hebt. Met andere woorden: ben je gecommitteerd aan je doel? Ga je ook door als het lastig wordt? Maar ook: waar is de grens tussen gezond commitment en vasthoudendheid die problemen veroorzaakt?

Laatst las ik in een blog de zin: “Commitment is doen wat je te doen hebt, lang nadat het gevoel, waarmee je beslist hebt dat je dit wou doen, verdwenen is.” Deze zin vat het treffend samen: als je alleen doet waar je op dat moment zin in hebt, bestaat er een reëel risico dat je je doelen niet bereikt of dat vriendschappen op een wankel fundament komen te staan omdat commitment en dus een zekere betrouwbaarheid ontbreken.

Maar, hoor ik je zeggen: soms heb je toch echt geen zin? Moet je jezelf dan dwingen? Zo kom je erachter wanneer je beter wel doorzet, en wanneer je het kunt laten.

1.Ken je waardes

Vraag jezelf af wat je waardes zijn. Hoe wil jij in het leven staan? Wat is belangrijk voor je? Hoe wil je dat anderen met jou omgaan? Wil je het zelf ook zo doen?

2. Onderzoek waarom je geen zin hebt

  • Heb je er geen zin in omdat de omstandigheden tegenzitten (het regent)?
  • Heb je er nooit zin in, maar als je wel gaat, is het toch leuk of nuttig?
  • Heb je te weinig kennis of ervaring om het te kunnen doen?
  • Is het een symptoom voor iets groters? Klopt het doel niet (meer)?

3. De korte en de lange termijn

  • Is het op de korte termijn vervelend, maar op de lange termijn goed?
    Pak een paraplu en doe het.
  • Heb je te weinig kennis?
    Volg een cursus of zoek ondersteuning. Werk ernaar toe of besteed het uit. Doe iets.
  • Is het een symptoom? Waarvoor dan?
    Onderzoek de situatie en je wensen. Pas je plan aan.

Samengevat

Investeer in wat je belangrijk vindt. Wees loyaal naar je eigen waardes. Weet dat het niet altijd leuk kan zijn. Haal hulp als het lastig is. Heb compassie met jezelf als het even niet lukt. Verander je plan als het niet klopt.

Kom je er alleen niet uit?

Sta je volledig stil omdat je te veel het moment laat bepalen? Of ben jij zo vasthoudend dat je er ziek van wordt? Coaching helpt hierbij. Hoe, dat vertel ik je tijdens een vrijblijvend adviesgesprek. Maak nu een afspraak.