Gerny coaching + consulting
  • Stresscoaching
  • Loopbaancoaching
  • Coaching voor advocaten
  • Workshops en trainingen
  • Alexandra Gerny
  • Artikelen
  • Contact
  • English
  • Menu Menu

06 81 88 33 37

info@gerny.nl

Gerny Coaching + Consulting

Herengracht 62
1015 BP Amsterdam

Wat doe je met die lastige collega?

in Leidinggeven, Doelen bereiken, Grenzen stellen

lastige-collegaElisa wordt er helemaal gek van. Alles wat haar collega Kees doet vindt hij geweldig, terwijl hij niet alleen weinig werkt, maar ook weinig bereikt. Maar dat deert hem niet: hij paradeert door het kantoor alsof het van hem is, kleineert de medewerkers en verstoort de sfeer. De manier waarop hij met klanten omgaat is zo arrogant dat zij zich er gewoon voor schaamt. Maar wat kan ze doen? Hij luistert toch niet. Elisa wordt steeds geïrriteerder en trekt zich meer en meer terug.

Of wat denk je van Helen, de controlerende perfectionist? Zij wil alles onder controle hebben en ze gaat over zo ongeveer elk detail in discussie. Een micro-manager dus. Gevolg: Helen is inmiddels bijna overspannen, haar collega’s worden gek van haar en werken steeds ongemotiveerder. Zij laten steeds meer aan haar over, want wat ze doen is toch nooit goed genoeg.

Samenwerkingsproblemen zoals deze hebben enorme gevolgen: de sfeer wordt steeds slechter, de ontevredenheid groter, de kwaliteit van het werk daalt, de kans op fouten en gemiste kansen groeit, waardoor de kosten stijgen en de inkomsten dalen.

Wat kun je heel concreet doen?

Lastige collega’s, grote ego’s, tegenstrijdige belangen en verschillende manieren van werken vind je in elk team.

Deels hoort dat erbij, en is het de vraag hoe je de spanningen die deze verschillen oproepen goed kunt hanteren en zelfs als kracht kunt gebruiken. Soms echter leveren verschillen grote problemen en enorme irritaties op.

Maar je kent ongetwijfeld ook voorbeelden van teams die ondanks of juist dankzij de verschillen goed opereren, waar mensen ’s ochtends fluitend naar hun werk gaan  en met veel succes en voldoening werken. Hoe doen zij dat?

Jij kunt zelf veel doen om dit met je team te bereiken! Bijvoorbeeld deze 3 dingen:

1. Onderzoek het systeem

Elke groep is een systeem, en alles wat jij doet of niet doet, heeft direct invloed op wat de anderen doen, denken of voelen. En vice versa.

Denk bijvoorbeeld aan Helen, de micromanager: Helen controleert het werk van anderen tot in detail, omdat zij zeker wil zijn dat het allemaal goed gedaan is. Als ze het niet doet, kan ze het niet loslaten en piekert ze thuis of er niets is misgegaan. Daarmee komt een vicieuze cirkel op gang: hoe meer Helen controleert, hoe minder haar collega’s doen. Want waarvoor zouden ze moeite doen als Helen het toch altijd beter weet? Daardoor gaat Helen nog meer op de details letten, doen haar collega’s nog minder en … afijn, het averechtse effect van Helens gedrag is duidelijk.

Dus: Als je bijvoorbeeld wil dat mensen de eigen verantwoordelijkheid nemen, moet je ze dat ook laten doen, ook al gaat het niet altijd helemaal perfect. Loslaten dus, hoe moeilijk dat soms ook is.

Ook bij andere, hardnekkige problemen loont het om te onderzoeken wat er in het systeem aan de hand is, welke gevolgen jouw gedrag en dat van anderen op elkaar heeft. Het werkt het beste als je dit samen met het hele team gaat onderzoeken en bespreken.

2. Pas op voor de zelfrechtvaardigings-spiraal

Een van de boosdoeners van samenwerkingsproblemen is zelfrechtvaardiging. Jij hebt een zelfbeeld, je ziet jezelf bijvoorbeeld als eerlijk, ambitieus of betrokken. Wat als je iets doet dat niet bij je zelfbeeld past? Zoals dat ons allemaal dagelijks gebeurt?

Juist, je gaat het rechtvaardigen. Bijvoorbeeld:

  • Gedraag je je kortaf tegen een lastige collega? Hij is ook zo een zeurkop, daarom deed je dat.
  • Heb je niet gedaan wat je beloofd hebt? Het was ook zo druk, je kon niet anders, dus het is niet jouw schuld dat de ander in de problemen kwam.
  • Heb je iets over het hoofd gezien? Ach, niemand is perfect.

Veel problemen in groepen hebben te maken met zelfrechtvaardiging op beide kanten. Denk bijvoorbeeld aan twee ruziënde partners: zij zijn constant bezig om de ruzie te rechtvaardigen, wat zij goed doen, wat de ander verkeerd doet en waarom het de schuld van de ander is.

Daardoor wordt het voor beide steeds lastiger om ook vanuit het standpunt van de ander te kijken en er gezamenlijk uit te komen. Want als je dat doet, moet je ook kunnen zien en zeggen dat ook jij fouten gemaakt hebt. Dat wordt, naarmate het langer duurt, steeds moeilijker.

Het vergt moed en zelfinzicht om het anders te doen, om te reflecteren op het eigen aandeel én je te verplaatsen in de ander. Als het lukt, levert het een enorm krachtige samenwerking op. Dat is niet altijd makkelijk, maar enorm productief, lerend en ontzettend bevredigend.

Als je je in het thema zelfrechtvaardiging wil verdiepen, beveel ik je het boek van Carol Tavris en Elliot Aronson aan: “Mistakes Were Made (But Not by Me): Why We Justify Foolish Beliefs, Bad Decisions, and Hurtful Acts”. Het is helaas niet in het Nederlands verkrijgbaar. Toch is het heel prettig leesbaar en sowieso boeiend. En je zult je net zoals ik af en toe betrapt voelen als je je eigen gedrag herkent.

3. Niet alleen de ander kan veranderen. Jij kunt het ook.

Elisa uit het bovenstaande voorbeeld lukte het niet om Kees te veranderen. Hij bleef haar mateloos irriteren en onderuithalen.

Totdat zij zelf iets veranderde: zij onderzocht samen met mij wat er aan de hand was en waarom zijn gedrag haar zo raakte. Haar verrassing was groot toen ze erachter kwam wat er speelde: het had namelijk weinig met Kees te maken. Haar inzichten openden de deur om zelf de regie te pakken en de ruimte in te nemen die ze nodig had. Daardoor nam haar irritatie af, groeide haar zelfvertrouwen en veranderde zowel het gedrag van Kees als ook hun onderlinge relatie. Inmiddels gaat het uitstekend met haar.

Met andere worden: Jij kunt er altijd iets aan doen, ook al weet je nu misschien nog niet wat het is en hoe je dat doet.

Zie je het nog niet voor je? Pak dan je kans!

Ik ben me er zeer van bewust dat deze tips niet altijd makkelijk te implementeren zijn. Maar ze werken wel.

Vind je het lastig om jouw eigen situatie te begrijpen en te zien welke stappen je kunt zetten?

Neem dan per mail contact op, en we gaan in een vrijblijvend gesprek kort naar jouw verhaal en de mogelijkheden kijken die je hebt, zodat jij weer een stap verder kunt.

PS. Vind je het lastig om grenzen te stellen? Lees dan dit artikel!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.gerny.nl/wp-content/uploads/2016/10/Vervelende-collega.jpg 667 1000 Alexandra https://www.gerny.nl/wp-content/uploads/2014/11/Logo-Alexandra-Gerny-DEF-440X210.png Alexandra2016-10-05 07:00:032019-10-30 16:40:45Wat doe je met die lastige collega?
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de vragenlijst “Ben ik burn-out?”

Download de vragenlijst “Ben ik burn-out?”

Maak je je zorgen of je burn-out aan het raken bent? Dankzij deze checklist weet je binnen enkele minuten waar je staat.

Vul je gegevens in en je ontvangt de checklist in je inbox.

Veelgestelde vragen

  1. Hoe werkt het?
  2. Is coaching duur?
  3. Moet ik mijn probleem niet zelf kunnen oplossen?
  4. Werk je volgens een bepaalde methodiek?
  5. Wordt coaching vergoed?
  6. Wat is stress, burnout en overspanning?
  7. Do you offer coaching sessions in English?
  8. Bieten Sie Coaching auch auf Deutsch an?
Lees hier de antwoordenStaat je vraag er niet bij?Bel 06 81 88 33 37, of mail je vraag, en je krijgt binnen 48 uur een antwoord.

Referenties

Toen alles op mijn werk leek te gaan overkoken, waaronder ikzelf, kon ik gelukkig goed overleggen met Alexandra. Zij gaf mij de handreikingen waarmee ik zelf zaken kon relativeren en de rust kon vinden om zonder grote problemen de druk weer van de ketel te krijgen. Maar ze hielp me ook om te voorkomen dat ik weer in die situatie kom. Nu is het aan mij om daar ook voor te zorgen.

JohanAdvocaat

A week ago, I started my project at university. This is a very old and important dream coming true and I wanted to thank you for your support in the process. You help has been invaluable! You helped me grow stronger, more confident, more honest and better at making clear boundaries. I would not have been able to get this prestigious grant without you.

VassoResearcher

Ik ben ontzettend tevreden. Dit komt met name omdat ik echt onder de indruk ben van hoe goed Alexandra mij kon helpen mijzelf beter te begrijpen door heel kloppende analyses. En dit op een zeer prettige, betrokken en open manier te doen waardoor je je erg op je gemak voelt.

IrisHuisarts
Vorige Vorige VorigeVolgende Volgende Volgende
meer referenties
Grenzen stellen
26 juli 2022

Hartelijke reet

Hartelijke reet. Dat staat er best vaak als ik een mail aan…

4 februari 2020

Zo ver kan pleasen gaan

30 oktober 2019

Hoe bewaak je je grenzen?

Doelen bereiken
20 mei 2022

Stralend falen

Elke week een tekst op de website. Dat had ik besloten en beloofd.…

11 maart 2020

Heb je er geen zin in?

8 augustus 2019

Plannen is een kunst – zo hou je het simpel

PIEKEREN EN SLAPEN
Waarom pianisten betere advocaten zijn
28 oktober 2016

Waarom pianisten betere advocaten zijn

Ja, pianisten zijn betere artsen en advocaten. Ik weet het, het…

31 augustus 2016

Te druk? Dit zijn mijn beste tips

2 december 2015

Zo herken je een te groot verantwoordelijkheidsgevoel

Stress
7 september 2023

Slechteriken

In tranen zit Merel voor me. Ze kwam bij me omdat ze gestrest…

21 juni 2022

Er moet nu een oplossing komen!

3 juni 2022

Goedbedoelde re-integratie

© 2025 Gerny Coaching + Consulting
  • Referenties
  • Privacy
  • Contact
Link naar: Zo hanteer je conflicterende verwachtingen Link naar: Zo hanteer je conflicterende verwachtingen Zo hanteer je conflicterende verwachtingenLink naar: Waarom pianisten betere advocaten zijn Link naar: Waarom pianisten betere advocaten zijn Waarom pianisten betere advocaten zijnWaarom pianisten betere advocaten zijn
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde