Veerkracht kun je leren

Het zijn lastige tijden: eenzaamheid, angst, opgesloten zitten met of zonder gezin, financiële problemen en andere coronagevolgen maken het leven ingewikkeld. Wat je nu nodig hebt, is veerkracht: het vermogen om snel weer op te veren na een tegenslag. Sommigen gaat dat makkelijk af. Voor anderen is het lastiger: ze blijven piekeren, komen niet tot actie, zijn gefrustreerd, bang, boos, verlamd. Velen veroordelen zichzelf omdat het ze niet lukt.

Hoe veerkrachtig je bent heeft mede te maken met je persoonlijkheid, met eerdere ervaringen rondom moeilijke situaties en andere dingen waar je nu misschien niets aan kunt doen. Maar dat is geen reden om bij de pakken neer te zitten. Want veerkracht kun je tot op zekere hoogte leren. Ja, ook jij.

Hoe je dat doet? Dit zijn de 5 basisingrediënten:

1. Helderheid over feiten en emoties

Om veerkrachtig te kunnen zijn, moet je weten wat er aan de hand is. Wat speelt er? Wat voor gevolgen kan dat voor jou hebben? Wat voor gevoelens, angsten en mogelijkheden roept dat op? Waar heb je wel en geen invloed op?

2. Zelfzorg

Het woord zegt het al: voor veerkracht heb je kracht nodig. Zonder goede zelfzorg heb je dat niet.

Let op voldoende slaap, regelmatige beweging (het liefst buiten), goede voeding, een enigszins regelmatige dagstructuur. Onderhoud contacten met mensen, praat met je vrienden. Doe wat je goed doet. Doe ook leuke dingen.

3. Zelfcompassie

Dit is misschien de belangrijkste en lastigste stap tegelijk. Een crisis betekent vaak dat het niet zo goed gaat met je. Misschien krijg je weinig gedaan of ben je bang. Als je jezelf daarvoor veroordeelt, haal je jezelf keihard onderuit.

Zelfcompassie is het fundament waarop veerkracht staat. Neem het jezelf niet kwalijk als het niet lukt – net zoals je het een vriendin in een dergelijke situatie ook niet kwalijk neemt. Troost jezelf zoals je een ander zou troosten. Zoek troost en steun bij anderen. Het is helemaal oké als het je niet lukt. Weet dat het met vallen en opstaan gaat. Ook dat hoort bij veerkracht.

4. Zelfkennis

Iedereen reageert anders op uitdagingen en moeilijkheden. De meeste mensen hebben een aantal vaste reacties (of copingstrategieën), die zich in variaties voordoen. Sommige mensen kruipen weg als ze bang zijn. Andere worden juist boos, en weer andere gaan hectisch actie ondernemen (wat niet altijd even nuttig is, trouwens). Hoe reageer jij? Wat helpt je en wat niet? Wat zijn je valkuilen? Hoe kun je ze vermijden, of er sneller weer uit klimmen?

Je hebt natuurlijk ook talenten en krachten. Welke zijn dat? Wat heeft je in een eerdere lastige periode geholpen?

5. Kansen zien en pakken

Veerkracht gaat niet alleen om het terugveren naar het oude, maar ook over groeien, of iets leren dat je daarvoor niet wist of kon. Dat kan bijvoorbeeld gaan over zelfkennis, een verdieping van vriendschappen of ook over een ontwikkeling in je werk.

Nieuw: workshop over veerkracht

Mijn eigen coronakans is het ontwikkelen van online workshops. Dat heb ik nog nooit gedaan, en zonder corona had ik het misschien ook niet opgepakt. Terwijl het heel leuk is om te doen, en zo veel nieuwe wegen opent!

Een van mijn nieuwe online workshops gaat over veerkracht. Tijdens deze workshop leer je meer over de 5 bovengenoemde basisingrediënten en hoe je deze zelf kunt toepassen. En we gaan aan de slag met verhalen van de deelnemers zelf, van jou. Je gaat concrete stappen zetten zodat je sneller uit de put en in het licht stapt.

Ik bied deze workshop nu aan via de NVJ Academy (Nederlandse Vereniging van Journalisten). Je kunt je daar sowieso inschrijven.

Ik overweeg om de workshop ook elders, of helemaal zelf aan te bieden. Dus: ben jij geen journalist, maar vind je de workshop wel interessant? Stuur me dan een mail, zodat ik kan inschatten of er belangstelling is. Ik informeer je vervolgens over de mogelijkheden.

Zoals altijd kun je ook contact met me opnemen als je meer wil weten over dit of of iets anders.