Waarom zijn sommige teams succesvol en andere niet?
Er is veel te veel gedoe in je team, jij voelt de druk zwaar op je schouders. Je hebt het idee dat er op kantoor of in je praktijk weinig efficiënt gewerkt wordt, en dat irriteert je. Bovendien erger je je enorm aan je collega. Je hebt al allerlei theorieën bedacht, waarom hij of zij zich zo vervelend gedraagt, maar ja, je komt er niet achter. Financieel valt het ook niet mee, en thuis zijn ze aan het mopperen omdat jij de laatste tijd echt minder leuk bent.
Ken je dat? Ervaar je dat zelf, of hoor je het ook van anderen?
Weet dan dat het anders kan.
Aan het einde van dit artikel bied ik je iets aan dat jou, of een vriend, verder kan helpen. Schroom dus niet om dit door te sturen.
Wat kunnen zij, dat jij niet kunt?
Je weet ongetwijfeld, uit eigen ervaring of van horen zeggen, dat het ook anders kan: er zijn teams, advocatenkantoren, artspraktijken die floreren, die het ontzettend goed doen. De sfeer is er uitstekend en er wordt efficiënt en met goed resultaat gewerkt. Financieel gaat het goed, klanten of patiënten zijn heel tevreden, partners en medewerkers schitteren. Iedereen doet zijn werk vol plezier en efficiënt, en als er toch problemen zijn, dan kunnen ze opgelost worden.
Dit zijn de succesvolle teams, de krachtteams.
Maar ja, wat onderscheidt krachtteams van gewone of onderpresterende teams?
Het geheim van succesvolle teams
In mijn ervaring ligt het essentiële verschil in de manier waarop het team/de maatschap functioneert: succesvolle teams werken open en krachtig samen. Ze durven elkaar aan te spreken en kunnen zelfs moeilijke vraagstukken open en constructief met elkaar bespreken en oplossen.
In het kort: het zijn teams waar het mogelijk is om een (emotioneel) risico te nemen.
Is dat ook wetenschappelijk aantoonbaar?
Google bevestigt nu mijn ervaring door harde cijfers. Het bedrijf heeft jarenlang onderzoek gedaan bij honderden van hun teams om erachter te komen wat nou maakt dat het ene team bovengemiddeld presteert en het andere niet. (Lees hier het uitgebreide artikel in de New York Times over hun onderzoek.)
Hun conclusie: het geheim van een krachtig team zit in de psychologische veiligheid binnen het team. Psychologische veiligheid houdt bijvoorbeeld in:
- Als groep open kunnen praten over zaken die lastig, pijnlijk of onzeker zijn.
- Ideeën kunnen uiten zonder dat je bang hoeft te zijn voor vervelende reacties.
- Elkaar voldoende ruimte geven.
- Op elkaar kunnen rekenen.
- En nog veel meer.
Het is met afstand het belangrijkste kenmerk van een bovengemiddeld presterend team. Hoe die teams precies samenwerken is verrassend genoeg van minder belang: ook in dit geval geldt dat vele wegen naar Rome leiden.
Hoe kun ook jij een krachtteam creëren?
De vraag is nu: hoe creëer je een krachtteam? Hoe zorg je voor psychologische veiligheid zonder dat je in een moeras belandt waar het hele kantoor of team in dreigt te verdrinken?
Na aanleiding van dit artikel bied ik aan 3 personen een gratis (telefonisch) strategiegesprek aan, waarin ik je een drietal konkrete strategieën aanreik die jou helpen om met jouw team essentiële stappen te zetten zodat jullie kunnen schitteren.
Vind je dat interessant of ken je iemand die dat interessant vindt?
Mail me dan de volgende informatie: Jouw situatie, in het kort je verhaal en de doelen die jij wil bereiken. Laat me ook even weten hoe belangrijk het is voor je om dit op te lossen (op een schaal van 1=niet belangrijk – 10=heel belangrijk).
Maar wees snel: dit aanbod is alleen geldig tot en met maandag 13 juni! Je hoort dan voor het einde van die week of je geselecteerd bent.
Ik hoor graag van je!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!