Deal beter met onzekerheid, angst en somberheid

Gisteren werd duidelijk dat de corona-maatregelen nog bijna een maand gaan duren, en misschien zelfs langer. Sommige mensen vinden de rust, die ze nu hebben, best lekker.

Anderen hebben er last van. Ze ervaren de onzekerheid over hoe dit verder gaat als zwaar. Wat zijn de gevolgen voor je werk, je geld en je relaties? Niemand die het weet. Misschien voel je je machteloos, somber of eenzaam. Of ben je juist overprikkeld door de constante aanwezigheid van je partner of gezin, dat de hele dag in een klein huis elkaar zit te irriteren?

Makkelijke oplossingen zijn er niet, we hebben immers te maken met corona. Maar er zijn wel hulpmiddelen die je enorm kunnen helpen in deze situatie.

1. Vandaag is vandaag, morgen is morgen

Het is verleidelijk om onzekerheid te bezweren door over de toekomst na te denken, scenario’s door te spelen. Zo lang het gezond plannen is, is dat oké. Als het piekeren wordt, herhalende cirkels van gedachten zonder vooruitgang, dan werkt het averechts. Hoe meer je de controle probeert te krijgen over de toekomst of andere oncontroleerbare zaken, hoe meer je de controle kwijtraakt. Dat heet het controleparadox.

Neem het daarom per dag. Vandaag maak je je druk over wat vandaag gebeurt, morgen over dat wat morgen gebeurt. Oefen ermee om alleen bij vandaag te blijven. Het zal je soms beter lukken dan anders. Oefening baart kunst.

2. Gevoelens gaan weer voorbij

Geen gevoel duurt eeuwig. Het zijn net golven, die aanzwellen en weer afnemen. Als je in een dip zit, gaat het vaak makkelijker als je je niet verzet. Onderga het, met aandacht voor jezelf. Zie het als een verkoudheid: die moet je gewoon uitzitten, wachten totdat het voorbij is. En het gaat weer voorbij. Altijd.

3. Zelfcompassie

Je hebt zo nog nooit geleefd, nog nooit gewerkt. De volgende weken zullen gaan met vallen en opstaan. Misschien woon je alleen en heb je daar last van. Misschien frustreert het je dat dingen blijven liggen. Iedereen worstelt op zijn eigen manier, je bent daarin niet alleen.

Nu is zelfcompassie belangrijk. Het is een essentiële voorwaarde voor veerkracht. Wat doe jij normaal gesproken voor anderen als ze het moeilijk hebben? Help je ze, luister je naar ze, troost je ze, doe je iets liefs of grappigs voor ze? Doe dat ook voor jezelf. Je hebt het nodig.

4. Praat met anderen

Zoek het contact met andere mensen, waar je je verhaal kwijt kunt of die je juist aanmoedigen. Beeldbellen helpt.

Als praten met een partner of vrienden niet genoeg helpt, zoek dan externe hulp. Het zijn buitengewone tijden, ze vereisen buitengewone maatregelen. Neem contact op met een coach of met de huisarts (hij of zij heeft daar ook nu de tijd voor), praat met een psycholoog.

5. Doe elke dag iets leuks

Ik heb het al vaak gezegd, maar ik blijf het herhalen omdat het zo belangrijk is: doe elke dag iets leuks, hoe klein ook. Doe iets goeds voor jezelf. Het maakt niet uit wat het is (als niemand daardoor schade ondervindt, uiteraard, ook jij zelf niet). Als het maar goed voelt.

6. Wat was vandaag goed?

Denk elke avond na wat vandaag goed is geweest. Welke twee of drie dingen waren prettig? Dat kan iets zijn dat je zelf gedaan hebt of dat je met een ander hebt meegemaakt. Het kan ook iets externs zijn: de zon scheen.

Deze simpele oefening zorgt ervoor dat je aandacht verschuift naar het positieve. En dat scheelt.

7. Heb je hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit? Heb je te veel last van onzekerheid, angst, somberheid of andere gevoelens? Neem dan contact op voor een kennismakingsgesprek. Ook een kort traject van een of twee gesprekken hoort tot de mogelijkheden. Zit je door corona financieel erg krap? Dan is dat nu geen probleem. Ik wil er in deze tijden ook zijn voor enkele mensen die een gesprek niet kunnen betalen.

Neem contact op voor informatie over de mogelijkheden.

PS. Voor Architectenweb heb ik een uitgebreid artikel geschreven met tips voor medewerkers en leidinggevenden. Sinds vandaag (1-4-2020) is het het best gelezen artikel op hun site :-). Nuttig voor alle werkenden!