De wet van goede communicatie
Je hebt je medewerker zo vaak gezegd dat je wil dat jullie opdrachtgeefster helemaal tevreden is. En weer moet je zelf aan de slag omdat er een paar dingen niet gebeurd zijn. Gek word je ervan!
Is je dat ook al gebeurd? Wil je weten hoe je dat kunt voorkomen?
Je maakte waarschijnlijk een van de meest voorkomende fouten: je hebt niet duidelijk en niet gefocust gecommuniceerd.
De zin: “Ik wil dat de opdrachtgeefster tevreden is” is namelijk erg wazig. Algemene woorden zoals tevreden kunnen van alles betekenen.
Want is zij tevreden:
– als het snel gaat, of als het grondig opgelost wordt?
– als het goedkoop is, of is alleen het beste goed genoeg?
– als het proces flexibel is, of als alles volgens een strakke planning gaat?
– als zij er niets mee te maken heeft, of als zij de volledige controle heeft?
Het zijn allemaal valide punten, én ze spreken elkaar tegen. Wat “tevreden” inhoudt is niet duidelijk, en je medewerker weet dus niet wat hij precies moet doen.
Hoe kun je dat beter doen?
Punt 1: Onderzoek goed wat je opdrachtgeefster/collega/baas wil en verwacht
Hoe je dat doet? Vraag het.
Neem geen genoegen met “ik wil dat de kwaliteit klopt” of andere abstracte wensen. Vraag door.
Je wil weten welke concrete resultaten en welk gedrag verwacht wordt.
Punt 2: Communiceer deze feiten, de concrete resultaten en het verwachte gedrag aan je assistent of collega.
Want daar gaat het het vaakst mis: informatie blijft liggen en schijnbaar vanzelfsprekende dingen gaan vergeten.
Dus: geef zo veel mogelijk informatie door aan je collega. Ook als hij alleen aan een deelproject werkt, moet hij weten wat de grotere doelen zijn, en op welke manier deze gerealiseerd moeten worden.
Punt 3: Voldoende informatie delen is met name van belang als je collega niet dezelfde beroep of hetzelfde opleidingsniveau heeft.
Wat voor jou vanzelfsprekend is, is het voor de ander niet. Zeker niet als hij lager of anders opgeleid is of andere ervaring heeft. Hij is niet dom of onwillend, hij heeft gewoon een andere achtergrond en daardoor een andere manier van denken en doen.
Wees je daarvan bewust! Communiceer liever te veel dan te weinig! Dus niet: “Wil je even alle informatie over dit onderwerp opzoeken?”, maar “Wil je even uitzoeken hoe lang dit duurt, hoeveel het kost en wat de wet erover zegt?”
Kort samengevat: Als je een medewerker informatie geeft, vraag je dan elke keer af:
Weet jij wat je wil? Kun je het vertellen? Heb je het ook verteld?
Begin er nu mee!
Het scheelt enorm veel stress.
En als het nog steeds niet lukt? Ik help je graag om te onderzoeken wat er nog meer aan de hand is en wat je kunt doen om efficiënter leiding te geven.
Neem nu contact op voor een vrijblijvende kennismaking en ontdek hoe je met minder moeite meer bereikt.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!