Stress snel oplossen: zo reset je je hersenen

Ik vind het, net zoals misschien ook jij, een uitdaging om grenzen te trekken en te stoppen met werken als ik me opgejaagd en tegelijkertijd vermoeid voel. Ik weet natuurlijk dat doorgaan niet goed is, maar toch blijft het lastig. Grote kans dat jij dat herkent. Het is namelijk een van de grootste valkuilen van de werkende mens die te veel te doen heeft: nog harder gaan werken, nog minder nee zeggen. Niet alleen zorgt dat voor meer fouten, maar het kan ook voor jezelf grote problemen veroorzaken, zoals oververmoeidheid of burnout.

Als ik me zo opgejaagd voel (zoals de afgelopen dagen) probeer ik terug te halen welke tips en adviezen ik mijn gestreste cliënten geef. Het feit dat het tips voor mijn cliënten zijn hoe ze stress snel oplossen gebruik ik ook als stok achter de deur: ik kan het niet maken om deze tips zelf niet op te volgen. Een voordeel is bovendien dat ik zelf ondervind dat het helemaal zo dom niet is wat ik vertel ;-).

Dit zijn mijn persoonlijke top 3 van snelle helpers:

1. Beweeg, juist als je het druk hebt

Ik heb sporten altijd gehaat. Ik ben er ook niet bijzonder goed in (en dan zeg ik het netjes). Maar ook ik heb moeten inzien dat het toch echt helpt. Juist als het druk is. Het argument dat je er geen tijd voor hebt is in feite geen argument, want na het sporten werk en denk je zoveel helderder, sneller en frisser, en voel je je zo veel beter. Met andere woorden: Jouw tijdsinvestering betaalt zich snel weer terug.

Mij helpt vooral dit om toch af en toe te sporten: ik denk eraan hoe ik me ga voelen na mijn yogales: lichter, trots en tevreden, rustiger en met een voldaan gevoel. En opgelucht, omdat het nu weer goed is voor een paar dagen.

Wat helpt jou om toch te gaan bewegen?

2. Maak regelmatig een korte pauze

Afgelopen weekend verscheen in NRC een artikel over het belang van micropauzes, dus pauzes van een paar minuten. Daar ben ik een grote fan van. De positieve werking van deze korte pauzes is onbetwist. Neurowetenschapper Marcia Goddard zegt in NRC: “Onze hersenen hebben een aandachtsspanne van ongeveer veertig minuten, onafhankelijk van opleidingsniveau en IQ. Daarna schakelt het brein een tandje terug en verliezen we focus, wat het werk niet ten goede komt. Door de pauzeren reset je de hersenen.”

Dus: sta elk uur even op, haal iets te drinken, ga naar het toilet of staar uit het raam. Een paar minuten zijn voldoende, als je maar weggaat van je computer of van het werk, dat je aan het doen bent. Maar: op je telefoon kijken telt niet als pauze, want dan blijven jouw hersenen bezig.

3. Doe leuke dingen

Als je mijn artikelen vaker leest, of bij mij in coaching bent geweest, dan zal je dit bekend in de oren klinken: juist als het druk of moeilijk is, is het belangrijk om leuke dingen te doen. Dus niet alleen uitrusten en slapen, dat ook, maar ook fijne, plezierige belevenissen opzoeken: met vrienden afspreken, naar het toneel of de film gaan, een bad nemen …. Bij grote inspanning is het nodig om je batterij weer op te laden. Energie creëer je door dingen te doen die je boeien, plezier geven, waar je van geniet. Dus: doe elke dag iets leuks!

Wat ga jij vandaag doen?

Wat als dit niet meer genoeg is?

Is dit allemaal niet meer genoeg? Merk je dat er meer nodig is om uit de drukte te stappen? Neem dan contact op met mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Daarin gaan we jouw situatie grondig analyseren. Vervolgens ga ik je mijn inschatting geven van wat ik denk dat nodig is voor jou om je weer krachtig en gezond te voelen, en hoe je dat kunt aanpakken.

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *