Gerny coaching + consulting
  • Stresscoaching
  • Loopbaancoaching
  • Coaching voor advocaten
  • Workshops en trainingen
  • Alexandra Gerny
  • Artikelen
  • Contact
  • English
  • Menu Menu

06 81 88 33 37

info@gerny.nl

Gerny Coaching + Consulting

Herengracht 62
1015 BP Amsterdam

Hoe krijg je wat je wil?

in Doelen bereiken, Leidinggeven

Ik hoor ze vaak, zinnen zoals deze: “Als mijn collega nou één keer zou doen wat ik van hem vraag!” “Mijn baas ziet gewoon niet wat ik allemaal voor elkaar krijg!” “Mijn assistente geeft mij niet de goede informatie over een patiënt, zodat ik het alsnog zelf moet opzoeken”. Heb jij dat soms ook dat collega’s niet doen wat je ze gevraagd hebt, of dat ze niet doorhebben wat je allemaal deed? Terwijl het toch zo duidelijk is?

Het gebeurt bijna iedereen, ook mij. En het is een van de belangrijkere oorzaken van overwerk en stress.

Neem nou Lotte, die bij een jong, groeiend bedrijf grote evenementen organiseert. Er wordt veel geïmproviseerd, wat Lotte op zich heel leuk vindt. Maar er zijn ook nadelen: op drukke momenten (en die zijn er regelmatig) kan ze het echt niet hebben als haar collega niet precies dat regelt wat zij van hem gevraagd heeft. Dan moet zij het zelf oplossen, en dat betekent meestal flink overwerk.

Toen Lotte de situatie wat beter bekeek, ontdekte zij dat zij soms erg onduidelijke informatie geeft. Ze zegt bijvoorbeeld: “Kun je voor het volgende feest 100 van die stoelen bestellen, die we bij het laatste grote evenement ook hebben gebruikt?” Helaas denkt haar collega aan het laatste grote evenement van twee weken geleden, terwijl zij het laatste grote evenement van diezelfde klant 3 maanden geleden bedoelt. En dat zijn dus andere stoelen!

Lotte zegt niet alles, en dat is het probleem. Ze is zo bezig met haar evenement, ze zit er zo in, dat ze niet meer doorheeft dat haar informatie niet duidelijk is.

Of neem huisarts Irene: zij kan zich niet veroorloven dat consulten uitlopen. Het is dus belangrijk dat zij de juiste informatie heeft over de volgende patiënt. Anders moet ze het zelf gaan opzoeken tijdens het consult, en dat kost te veel tijd. Irene, wanhopig: “Ik heb al zo vaak tegen de assistente gezegd dat ze mij de juiste informatie moet geven!” Alleen, zo blijkt, heeft ze niet gezegd welke informatie dat precies is, omdat ze denkt dat de assistente dat wel weet. Bovendien wil ze niet betuttelend overkomen.

Herkenbaar? Deel jouw verhalen, frustraties en tips in het commentaarveld hieronder!

Wat kunnen Lotte en Irene anders doen, en wat kun jij doen? Besef ten eerste dat niet iedereen in je hoofd kan kijken. Alleen omdat iets duidelijk is voor jou, is het nog lang niet duidelijk voor anderen. Vraag je daarom altijd af: Wat heb je precies nodig, wanneer en hoe? Weet je zeker dat de ander voldoende informatie heeft?

Geef vervolgens duidelijke, heldere en precieze informatie. Bijvoorbeeld: “We hebben voor 20 december 100 rode stoelen nodig. We hebben dezelfde stoelen ook gebruikt voor het evenement op 30 november. Dus merk x, nummer y. Wil je die vandaag nog bestellen bij z?” Of: “Wil je me nog voor het spreekuur alle resultaten van eerdere bloedonderzoeken van patiënt q geven, én zijn allergieinformatie? Bedankt!”

Je zult zien: als je zo gaat communiceren, gaat het al snel beter. Voor Lotte en Irene maakte het in ieder geval een enorm verschil: hun overwerk daalde, en hun tevredenheid én die van hun medewerker steeg.

Nog een kleine tip: vergeet niet om vriendelijk te zijn, de ander is geen robot! Bedank hem als het goed was, of geef een compliment! Daarmee geef je waardering en schep je een goede sfeer. De ander zal bovendien veel meer geneigd zijn om weer iets te doen voor je. En dat is het wat je wil, toch?

Ken je iemand voor die deze blog wellicht nuttig is? Stuur hem dan door!

Bedankt!

 

 

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 0 Alexandra https://www.gerny.nl/wp-content/uploads/2014/11/Logo-Alexandra-Gerny-DEF-440X210.png Alexandra2012-12-10 15:16:322012-12-10 15:16:32Hoe krijg je wat je wil?
1 antwoord
  1. I*
    I* zegt:
    12 december 2012 op 11:06

    Leuk stuk, Alexandra!
    Helder communiceren – het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het natuurlijk niet. En soms is het zo lastig.
    Goede voorbeelden en herkenbaar.
    Bedankt! Groet, I*

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de vragenlijst “Ben ik burn-out?”

Download de vragenlijst “Ben ik burn-out?”

Maak je je zorgen of je burn-out aan het raken bent? Dankzij deze checklist weet je binnen enkele minuten waar je staat.

Vul je gegevens in en je ontvangt de checklist in je inbox.

Veelgestelde vragen

  1. Hoe werkt het?
  2. Is coaching duur?
  3. Moet ik mijn probleem niet zelf kunnen oplossen?
  4. Werk je volgens een bepaalde methodiek?
  5. Wordt coaching vergoed?
  6. Wat is stress, burnout en overspanning?
  7. Do you offer coaching sessions in English?
  8. Bieten Sie Coaching auch auf Deutsch an?
Lees hier de antwoordenStaat je vraag er niet bij?Bel 06 81 88 33 37, of mail je vraag, en je krijgt binnen 48 uur een antwoord.

Referenties

Toen alles op mijn werk leek te gaan overkoken, waaronder ikzelf, kon ik gelukkig goed overleggen met Alexandra. Zij gaf mij de handreikingen waarmee ik zelf zaken kon relativeren en de rust kon vinden om zonder grote problemen de druk weer van de ketel te krijgen. Maar ze hielp me ook om te voorkomen dat ik weer in die situatie kom. Nu is het aan mij om daar ook voor te zorgen.

JohanAdvocaat

A week ago, I started my project at university. This is a very old and important dream coming true and I wanted to thank you for your support in the process. You help has been invaluable! You helped me grow stronger, more confident, more honest and better at making clear boundaries. I would not have been able to get this prestigious grant without you.

VassoResearcher

Ik ben ontzettend tevreden. Dit komt met name omdat ik echt onder de indruk ben van hoe goed Alexandra mij kon helpen mijzelf beter te begrijpen door heel kloppende analyses. En dit op een zeer prettige, betrokken en open manier te doen waardoor je je erg op je gemak voelt.

IrisHuisarts
Vorige Vorige VorigeVolgende Volgende Volgende
meer referenties
Grenzen stellen
26 juli 2022

Hartelijke reet

Hartelijke reet. Dat staat er best vaak als ik een mail aan…

4 februari 2020

Zo ver kan pleasen gaan

30 oktober 2019

Hoe bewaak je je grenzen?

Doelen bereiken
20 mei 2022

Stralend falen

Elke week een tekst op de website. Dat had ik besloten en beloofd.…

11 maart 2020

Heb je er geen zin in?

8 augustus 2019

Plannen is een kunst – zo hou je het simpel

PIEKEREN EN SLAPEN
Waarom pianisten betere advocaten zijn
28 oktober 2016

Waarom pianisten betere advocaten zijn

Ja, pianisten zijn betere artsen en advocaten. Ik weet het, het…

31 augustus 2016

Te druk? Dit zijn mijn beste tips

2 december 2015

Zo herken je een te groot verantwoordelijkheidsgevoel

Stress
7 september 2023

Slechteriken

In tranen zit Merel voor me. Ze kwam bij me omdat ze gestrest…

21 juni 2022

Er moet nu een oplossing komen!

3 juni 2022

Goedbedoelde re-integratie

© 2025 Gerny Coaching + Consulting
  • Referenties
  • Privacy
  • Contact
Link naar: Irritaties op je werk? Dat kun je doen! Link naar: Irritaties op je werk? Dat kun je doen! Irritaties op je werk? Dat kun je doen!Link naar: Druk? Ga leuke dingen doen! Link naar: Druk? Ga leuke dingen doen! Druk? Ga leuke dingen doen!
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde