Back to basics: gezonde stress

Vaak hoor ik mensen zeggen dat stress goed is voor je – dat het je aanspoort, creatief maakt, je prestaties daardoor beter worden. Dat is ook helemaal waar. Dat weten bijvoorbeeld mensen die ooit langer thuis zaten: als je zeeën van tijd hebt, doe je uren over een klusje dat je normaal in een kwartier afhandelt. Dus ja, gezonde stress is goed. Maar er zit een grens aan. Als de spanning te lang duurt, te groot is of op de verkeerde manier ingezet wordt, ontstaan er problemen.

Hoe weet je nou wanneer stress problematisch wordt? Hoe weet je dat jij zelf moet opletten, of dat je je medewerkers minder onder druk moet zetten? Een aantal overwegingen kunnen je hierbij helpen.

De stressbeleving verschilt per persoon

gezonde stress

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat niet iedereen stress even goed kan hanteren. Sommige mensen worden in tijden van druk juist creatief en productief. Andere raken verlamd of gaan hectisch in actie schieten, waardoor er weinig nuttigs meer uit hun handen komt. Dit doen ze niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet anders kunnen. Zeggen dat ze zich niet zo moeten aanstellen of dat ze beter hun best moeten doen werkt averechts, omdat de druk daardoor nog meer toeneemt. Dus: Als jij zelf of je collega of medewerker stress minder goed kan hanteren, moet je daar rekening mee houden door druk weg te halen.

Ten tweede kun je veel beter omgaan met druk als er ook rustmomenten zijn. Ga tussendoor even een korte wandeling doen of kletsen met je collega, en sta dat ook je medewerker toe. Ga weg van je bureau om te lunchen, maak af en toe een micropauze van een paar minuten. De tijd die je in pauzes investeert, heb je snel terug verdient omdat je na een pauze efficiënter werkt en minder fouten maakt. Zorg ook voor vrije tijd, waarin je kunt herstellen en waarin je lichaam de kans krijgt om stresshormonen zoals cortisol en adrenaline weer af te bouwen. 

Dat zijn signalen van ongezonde stress

Het helpt bovendien als je de signalen van ongezonde stress kent, zodat je op tijd kunt handelen. Heb jij of een van je collega’s of medewerkers last van

  • slechte of onrustige slaap
  • vermoeidheid ondanks voldoende nachtrust
  • een opgejaagd gevoel, piekeren
  • een kort lontje
  • geluid, drukte, licht of andere prikkels slecht verdragen
  • slechtere concentratie, meer fouten maken
  • groeiende tegenzin tegen het werk
  • vaker ziek zijn

dan is het tijd om te handelen. Bij een of twee symptomen pas je kleinere punten aan in je manier van werken en pauzeren, en/of in de vorm en inhoud van je werk. Als er meer symptomen spelen, dan raad ik je aan om snel actie te ondernemen, omdat de kans op uitval groter wordt. Bespreek het zo mogelijk open in je team of met je collega’s of leidinggevende en zoek interne of externe hulp. Als je er op tijd bij bent, kun je het probleem nog vrij makkelijk en snel oplossen.

Herken je jezelf in bovenstaand lijstje?

Grote kans dat je je werk op dit moment niet heel leuk vindt. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en ontdek wat je kunt doen zodat je weer ontspannen en met plezier gaat werken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *