5 tips hoe je werk en privé kunt scheiden
Vandaag ga ik met veel plezier in op de vraag van een lezer:
“Hoe scheid je werk en privé? Wellicht zijn hier geen algemeen geldende regels voor te geven, maar ik loop er geregeld tegenaan. Als zzp’er heb ik geen directe collega’s, alleen zakelijke relaties en opdrachtgevers. Toch kan het ongemakkelijk worden als gesprekken of berichten al te vertrouwelijk worden.”
Zijn probleem zal voor veel ZZPers herkenbaar zijn. In feite gaat het hier om twee vragen:
- Hoe hou je werk en privé gescheiden, zeker als je thuis werkt?
- Hoe bewaak je de grens tussen werk en privé in een gesprek met een zakelijke relatie?
Deze twee vragen ga ik ook in twee artikelen beantwoorden. De antwoorden op vraag 1 lees je vandaag, de antwoorden op vraag 2 op 25 maart.
Mis dit antwoord niet – schrijf je nu in op de website! (rechts boven).
Vandaag dus de eerste vraag: Hoe hou je als ZZPer werk en privé gescheiden, zeker als je thuis werkt?
1. Richt een aparte werkkamer in.
Als je huis groot genoeg is, werk dan in een ruimte en ontspan in een andere ruimte. Hou je daar strikt aan.
Nee, geen uitzonderingen.
Je ontspant beter als je je werk niet altijd voor ogen hebt.
2. Als dat niet kan: Sluit je werk echt af.
Zeker in grote steden heb je vaak niet genoeg ruimte voor een aparte werkkamer. Als je in je keuken of woonkamer moet werken:
- Ruim je werk op als je klaar bent. Als je je werkmaterialen e.d. niet meer ziet, kun je je aandacht makkelijker op iets anders richten.
- Een ritueel kan helpen om de dag af te sluiten. Andere fietsen naar huis, jij kunt een wandeling doen, koken, de krant lezen – iets wat je associeert met het einde van de werkdag. Maak er een routine van.
- Ga ergens anders zitten of iets anders doen.
- Deze blijft altijd geldig: Bekijk je werkmail niet meer. Vraag vrienden om je niet te mailen, maar te smsen of te appen als ze je snel willen bereiken.
3. Zorg voor een regelmatige dagindeling
- Vaak werkt het goed om zo veel mogelijk op vaste tijden te werken.
- Observeer wanneer jouw productieve tijden zijn. Voor sommige is dat in de ochtend, voor andere laat in de middag – alles kan. Pas je dagindeling daarop aan!
- Als dat niet kan (ik denk bijvoorbeeld aan free-lance journalisten of ontwerpers met deadlines, die soms onregelmatig moeten werken): Hou desondanks een vaste structuur aan. Werk niet meer dan een bepaald aantal uren per dag. Bepaal elke dag opnieuw wanneer je stopt. Wijk daar alleen van af als je een heel goede reden hebt.
4. Plan je dag en je pauzes.
Maak pauzes! Dat doe je zo:
- Het ontbijt is om te ontbijten, niet om je emails te bekijken.
- Plan ook de lunch in. Ga er echt voor zitten en werk even niet.
- Zorg ervoor dat je elke dag tenminste een keer naar buiten gaat! Ga boodschappen, doen, wandelen, spreek af met iemand, zorg dat je de deur uit komt.
5. Overweeg of je niet toch buiten de deur wil werken
- Er zijn steeds meer flexplekken beschikbaar. Misschien is het goed om een of twee dagen per week (of meer) buiten de deur te werken? Dat kan veel uitmaken.
Heb jij een vraag? Wil je graag meer lezen over een bepaald onderwerp rondom werk en stress? Stuur me dan een mail met je vraag. Het antwoord is voor jou heel nuttig om te lezen, en voor mij heel leuk om te schrijven!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!